1. TRIA DEL TEMA.
La primera clau de l’èxit en la realització i presentació d’un treball de recerca es troba en l’elecció del tema; encertar en el tema és un factor determinant en totes les fases posteriors. Però, com s’encerta la tria? Quins elements has de tenir en compte quan esculls el tema?
Alguns factors cabdals són:
1r factor: l’interès o la motivació personal. Si realment el tema t’interessa, si estàs motivat de debò, estaràs en millors condicions per a realitzar un bon treball, encara que sorgeixin entrebancs o dificultats. Per això, el tema podria estar relacionat amb:
ü
La teva modalitat de batxillerat
ü
Un tema d'actualitat
ü
El teu entorn immediat: escola, barri, municipi...
ü
Els teus interessos o aficions
2n factor: la teva capacitat i preparació. El nivell de desenvolupament de la recerca ha de ser l'adequat.
3r factor: recursos disponibles. Possibilitats de documentació, font d’informació, materials bibliogràfics, mitjans d’investigació (aparells i instruments necessaris per a la recerca, l'experimentació, la realització i la presentació de l'informe...).
4t factor: assessorament. És necessària la direcció i el guiatge del tutor del teu treball. Amb la seva ajuda evitaràs caure en errors que podries pagar cars, com ara haver elegit un tema massa ampli, general, massa específic, o molt difícil o molt conegut i treballat. També et facilitarà una orientació més ràpida i fiable sobre els recursos i materials d’informació o investigació.
El treball de batxillerat és
també un bon moment per explorar professions o graus universitaris que
l’estudiant s’estigui plantejant per al futur. La recerca científica pot
centrar-se en aquestes disciplines o professions.
EXEMPLES DE TREBALLS DE RECERCA
A continuació trobaràs enllaços a reculls de treballs de recerca i premis per a treballs de recerca:
Premis a treballs de recerca
Universitats i altres institucions també tutoren i acompanyen treballs de recerca. Fes una ullada perquè són propostes molt interessants. Potser t'hi animes o agafes idees! Si decideixes fer la sol·licitud, comunica-ho al teu tutor/a quan tornem a classe al gener:
Universitats i altres institucions també tutoren i acompanyen treballs de recerca. Fes una ullada perquè són propostes molt interessants. Potser t'hi animes o agafes idees! Si decideixes fer la sol·licitud, comunica-ho al teu tutor/a quan tornem a classe al gener:
- Programa Argo de la UAB ( Universitat Autònoma de Barcelona)
- Recerca per la ciutadania global de la Fundació Solidaritat de la UB (Universitat de Barcelona)
- Forces: foment de la recerca als centres de secundària. ICE de la UAB
- Assessorament UPC (Univrsitat Politècnica de Catalunya)
- Aministia Internacional
- CRAM (Centre per a la Conservació i Recuperació d´Animals Marins)
- Escola de Natura de Badalona
- Filmoteca de Catalunya
2. DEL TEMA A L'OBJECTIU
Per assegurar-te que el tema d’un treball de recerca s’ajusta realment a les teves possibilitats, tant de coneixements sobre el tema com de temps disponible, com de recursos necessaris… convé que sigui el més concret possible. Has d’evitar temes massa generals, de gran abast, que parlin de massa coses. Es tracta, doncs, de delimitar o acotar el tema.
Un cop decidida quina és la qüestió essencial motiu de la recerca, s'han de formular una sèrie de preguntes. La redacció en
forma de preguntes fomenta el pensament crític i contribueix a donar
sentit a les etapes que seguiran: busquem resoldre aquesta qüestió, donar
resposta a aquest interrogant. L’objectiu o pregunta d’investigació es
revisa una vegada completat el marc teòric.
Aquesta primera versió de la introducció serà
molt retocada al llarg del procés del Treball de Recerca.